1. YAZARLAR

  2. Neşe DİLEKÇİOĞLU

  3. Sanatın siyasetle ilişkisi
Neşe DİLEKÇİOĞLU

Neşe DİLEKÇİOĞLU

TRT THM Sanatçısı
Yazarın Tüm Yazıları >

Sanatın siyasetle ilişkisi

A+A-

Halk ozanlarının  geçmişlerini, tarihçesini araştırdığınızda ozanların toplum üzerindeki yaptırımlarının önemini de görürsünüz.

Ozanlar toplum önderleri olarak halkın yürek sözlerini bazen sazlarının telleriyle bir türküde, bazen mazlumun yüksek sesi olarak halkın içinde dillendirmekten asla  korkmamış, çekinmemişlerdir. 

İşte bu yüzden halkın ozanları olmuşlardır.

Zalimin zulmünü şimşek gibi paratoner gibi üzerlerine çekmekten asla korkmamış, ne pahasına olursa olsun geri adım atmamışlardır.

Örneğin Hallacı Mansur ; Ene-l-hak (Ben hakkım hak'tan başka kimse yok)  dediği için ibni Abdüssamed tarafından önce kırbaçlandı, sonra elleri ayakları kesildi, ardın da da asıldı. 

Peki insan hak'kın bir yansıması değil mi ?

Bizlere nefesinden üflemedi m?

Öldürüleceğini bilse de Af diledi mi, boyun eğdi mi?

Elbette hayır...

Ya Pir Sultan Abdal?

Pir Sultanım böyle mi olur.
Herkes ettiğini elbette bulur . 
Alıcı kuşların ömrü az olur. 
Akbaba zararsız yaşar mı yaşar. 

Hızır paşa Şah -I Merdan yolundan vazgeç, biat et kurtul dediği halde o "Açılın  kapılar şaha gidelim" demiş, sonuç olarak davasından vazgeçmemiş, Şah-i merdan yolundan dönmemiştir idam edilse de.

Halk ozanı Köroğlu da  halk şairlerinin içinde onlar gibi  kavganın özgürlüğün simgesi, sembolü olmuştur.
3.Murat döneminde Bolu da yaşamış Bolu beyine karşı verdiği mücadele ile gönüllere taht kurmuş ünü günümüze kadar gelmiştir. Her ne kadar Bolu beyinin torunları dense de günümüz de Bolulular'a. 

Onlar kahramanlarını yüreklerinde saklayıp günümüze taşımışlardır. 

Ya Seyyid Nesimi. 

Derisinin yüzüleceğini bilse de,
Ey gönül el aynasına bakmanın faydası ne,
Sermayeden zararın var.
Satmanın faydası ne.

Kendin kadrin bilmeyen ne bilir dostun kıymetin 
Merkebin boynuna cevahir takmanın faydası ne diyebilmiştir.

Halk ozanlarının hayatı ya asılarak, ya derisi yüzülerek son bulmuş, ya da mahpus edilerek kör zindanlarda ömür çürütmüşlerdir.

Günümüzün Halk ozanları peki.

 Aşık Mahsuni Şerif de almıştır zindanlardan nasibini. 

Yani mazlumun yanında yer alanların hepsi bedel ödemiştir.

Bedel ödetilmiştir boyun eğmeyenlere. 

Bedeli ödenenler de vardır elbette. 

Onlar susmuşlardır,  paranın kör ettiklerinden bir Köroğlu çıkar mı?

Türkülerin izini takip edenler o dönemin ozanlarına baktıklarında zulme,  zalime karşı duranları görünce hiç utanmazlar mı dersiniz. 

Paranın yönünü takip ettiklerinden pusulaları şaşmıştır sanırım..

Bana türkülerini söyle, ne işin var siyasette diyenlere.

Yönüm zulme direnen, bedenlerini halka siper eden o kahraman halk ozanlarının yönü.

Para insanı satın aldığında, zulme de ortak olmaz mı insanoğlu. ?

Ya zulmedenlerin yanındasınızdır.

Ya da zulme uğrayan mazlumların. 

Nesimi gibi derisin yüzen gelsin işte meydan diyebiliyor musunuz?

Özgürlüğün elbet  bedeli vardır.

Kimi halkın gönlünde taht kurarak halkın  kahramanı olan Köroğlu olur.

Kimi  babasının gözünü kör ederek Köroğlu olmaya çalışan Körün oğlu .

Tercihim  tabii ki KÖROĞLU dan yana.

Ya sizin Türkü diyenler. 

TÜRK ün sözünü diyenler.

Ya sizin yönünüz.

Yoksa yönünüzü mü kaybettiniz.

Yolunuz mu şaştı durnalar gibi.

O zaman doğru bir gatere  gidin Durnalar. 

Benden yare selam edin durnalar...

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
2 Yorum